Vakantie deel 2: Kruger - Reisverslag uit Nkambeni, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu Vakantie deel 2: Kruger - Reisverslag uit Nkambeni, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu

Vakantie deel 2: Kruger

Blijf op de hoogte en volg Jessica

06 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Nkambeni

Maandag ochtend zijn we weer vroeg op pad gegaan naar de verzamelplek voor de safari. We waren in totaal met 10 personen in onze bus en Frank en ik haalde de gemiddelde leeftijd flink omlaag. Met ons gingen nog 2 begeleiders mee en een chauffeur. Nadat het nodige papierwerk weer was ingevuld vertrokken we richting het Krugerpark. Onderweg hebben we nog een stop gehad op de Panorama route bij God’s Window, een van de mooiste uitzichtpunten. Rond 6 kwamen we aan in het Krugerpark. Daar moesten we meteen snel doen want we moesten onze tent nog opzetten voordat het donker ging worden. Er zouden eigenlijk 4 personen in de tenten slapen maar uiteindelijk heeft iedereen behalve Frank en ik voor een upgrade gekozen. We waren dus de enige die in de tent gingen slapen in het kamp. Geen probleem want dat betekende dat we 3 matjes per persoon kregen. Scheelt weer de nodige rugpijn! De tent stond trouwens wel gewoon ‘veilig’ tussen de hekken van het kamp dus het is niet zo dat er opeens een leeuw voorbij kon lopen. Wel had je mooi uitzicht op een olifant als je s’ochtends op de wc zat. Maak je niet elke dag mee dat je plast met op nog geen 2 meter afstand een olifant die rustig staat toe te kijken. ’s Avonds hebben we een traditioneel Afrikaans diner gehad met de hele groep en hebben we naar een traditionele Afrikaanse dans gekeken. Frank had het geluk dat hij mee mocht dansen met ze haha.
De volgende dag hadden we de keuze tussen een wandeling om 6 uur s’ochtends of 8 uur s’ochtends. Lijkt me geen moeilijke keuze.. wij gingen voor die van 8 uur (konden we nog enigszins uitslapen). De wandeling was samen met 2 andere en 2 begeleiders. We gingen te voet dwars door het Krugerpark lopen. We kregen eerst nog een korte uitleg over wat we moesten doen wanneer we plotseling oog in oog kwamen te staan met één van de Big 5. Daarna zijn we dwars door het park gelopen. In het water lagen 4 nijlpaarden. Nijlpaarden zien er altijd zo schattig en onschuldig uit maar dat is dus helemaal niet het geval. Er gaan dus bijna 200 mensen per jaar in Afrika dood door een nijlpaard.. gezellig! We hadden wel het geluk dat we een baby nijlpaardje konden zien die nog maar een paar dagen oud was. Mama nijlpaard was niet zo blij dat we op kraamvisite kwamen dus we zijn maar snel doorgelopen. Verder hebben we nog een aantal antilopen gezien hebben we uitleg gekregen over alle poep die we onderweg tegenkwam van alle beesten.
’s Middags zijn we met de groep in de bus op safari geweest door het park. We hebben zoveel dieren gezien, echt heel gaaf om ze van zo dichtbij te zien. We hebben leeuwen, olifanten, zebra’s, giraffes, antilopes, zwijnen, buffels en neushoorns gezien. Ook stak er een hyena over op de weg maar die was zo snel dat de helft van de groep hem niet eens heeft gezien (wij lekker wel!). ’s Avonds zijn we met een jeep naar een heuvel in het park gereden om daar onder het genot van een borreltje en popcorn van de zonsondergang te genieten. Daarna zijn we in het donker met de jeep op zoek gegaan naar dieren in het park. Helaas hebben we alleen maar een giraffe gezien maar het was alsnog erg leuk om te doen.
De volgende ochtend was het weeeer vroeg op staan, maar nu toch wel echt extreem vroeg. Om kwart over 5 ging de wekker zodat we om half 6 konden ontbijten en om 6 uur konden vertrekken. We zijn 9 uur lang op safari geweest met de jeep. We hebben weer een hoop dieren gezien van dichtbij maar helaas geen luipaard.. dat is de enige die we nog misten van de Big 5. Ondanks dat waren het wel twee super gave dagen en is het heel indrukwekkend om al die dieren daar in het wild te zien en zo dicht bij! We hebben onze safari dag afgesloten met een braai en een kampvuurtje met de groep.
Natuurlijk moesten we ook de laatste dag van de trip weer asociaal vroeg op staan, half 6 dit keer. Frank en ik hadden het geluk dat we ook onze tent nog in de vroege ochtend af moesten breken. Op de terugweg hebben we het andere deel van de Panorama route teruggereden. De Blyde River Canyon was zeker wel het hoogte punt. Ik denk niet dat ik ooit zo’n mooi uitzicht heb gezien. De Canyon is de grootste groene canyon van de wereld. Ook zijn we nog gestopt bij de potholes. Hier komen twee rivieren bij elkaar en door de stroming hebben stenen grote cirkels in de rotsen geslepen wat dan de potholes zijn. ’s Avonds kwamen we terug aan bij het opstappunt en hier hebben we weer een braai gehad met de groep om afscheid van elkaar te nemen. ’s Avonds zijn we nog naar het volgende hotel gegaan omdat we de volgende ochtend al vroeg de auto op moesten halen op het vliegveld. Het hotel was niet helemaal een hotel te noemen. In de straat stonden ze te tippelen en we weten het niet zeker maar ik verwacht dat deze prostituees dus ook in ons ‘hotel’ sliepen.. ze liepen namelijk de hele tijd op en neer. De volgende ochtend was het weer feest. Natuurlijk kan nooit alles goed gaan bij ons. Toen we wilde vertrekken heeft Frank de sleutel in het slot afgebroken. We konden er dus niet uit. Uit het raam klimmen is hier ook geen optie want alle ramen hebben tralies. Nadat we hadden gevraagd of iemand buiten even wilde doorgeven dat we zaten opgesloten was er na een kwartier nog niemand. Toen we de man belde zei hij dat hij er meteen aankwam. Niet dus. Uiteindelijk kwamen ze dus proberen de deur open te maken met de reservesleutel, maarja.. als de sleutel is afgebroken en nog half in het slot zit krijg je die niet zomaar open met de reservesleutel. Helaas begrijpen mensen dat hier iets minder goed we hebben ook maar een verhaal opgehangen dat we om 9 uur op het vliegveld moesten zijn omdat we onze vlucht moesten halen in de hoop dat ze iets sneller zouden zijn maar dat werkt hier niet. De tijd begon alleen wel te dringen want we zouden om 9 uur de auto ophalen op het vliegveld. We hebben daarom maar schroefjes van de tralies in het raam losgedraaid zodat we uit het raam konden ontsnappen maar net voordat we klaar waren kregen ze de deur weer open! De man was gelukkig nog wel zo aardig om ons een gratis lift naar het vliegveld aan te bieden.

• 21 Mei 2016 - 10:45

Mama:

Geweldige ervaring op safari.
    Ben heel benieuwd naar de foto's en jullie verhalen.
    Lijkt me GEWELDIG !!!
    En ja wat een toestand met de afgebroken sleutel.
    Gelukkig toch nog goed gekomen maar het zal extra zweten zijn geweest.
    XXX