Mzoli's - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu Mzoli's - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu

Mzoli's

Blijf op de hoogte en volg Jessica

24 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De afgelopen twee weken heb ik nog heerlijk na kunnen genieten van een hele mooie vakantie. Alle foto’s zijn uitgezocht, dat was nog wel een hele klus. Ruim 1700 foto’s gemaakt in nog geen 2 weken. Frank moet nog even wachten op de foto’s want aangezien het internet niet zo snel is in Kaapstad duurt het wel een tijdje voordat ik al deze foto’s op Dropbox heb staan. Het internet in het huis is nog steeds niet gemaakt, we wachten hier nu al ruim 6 weken op maar het ziet er niet echt naar uit alsof dit nog gemaakt gaat worden voordat ik weer naar huis ga. In het huis is het verder wel erg gezellig nu! We zijn in totaal met 7 nu. Misschien wel een voordeel dat we geen wifi hebben, want nu komt iedereen tenminste wel gezellig elke avond in de woonkamer zitten om te kletsen. Alhoewel.. we komen wel vaak in de verleiding om even een drankje of een dessert te halen bij het cafe om de hoek waar ze wel wifi hebben. Niet goed voor de portemonnee en al helemaal niet voor de lijn al die lekkere chocolade brownies.

Het weekend nadat ik terug kwam van vakantie hebben we zaterdag ochtend Lions Head beklommen voor de sunrise. En de sunrise is hier vroeg, té vroeg! Om 5 uur ging de wekker al omdat we moesten zorgen dat we voor half 7 boven moesten zijn. Wat iedereen mij vergeten te vertellen was is dat Lions Head niet alleen hiken is maar ook echt klimmen.. Hiken vind ik helemaal niet erg om te doen en zelfs stiekem een beetje leuk maar klimmen tegen een stijle rotswand op 500 meter hoogte zal nooit een hobby van mij worden en al helemaal niet in het donker om 6 uur in de ochtend. Gelukkig hebben we het overleefd en zijn we veilig boven aangekomen. Eenmaal boven konden we helemaal niets van de stad zien. Het was één groot wolkenveld. Dat zag er echt heel cool uit! Goed voorbereid waren we niet want met alleen een dun vest op Lions Head is veelste koud! Zodra de zon daarom tevoorschijn was zijn we weer snel naar beneden gelopen. De klim omlaag was nog 10 keer zo eng als de klim omhoog maar tja.. we moesten wel omlaag dus we hadden geen keus. Eenmaal weer beneden hebben we snel gedoucht en zijn we vertrokken naar Franschhoek om Eva daar op te halen en om de Wine Tram te doen. Voor 200 rand wordt je met een treintje en bus naar verschillende wijnboerderijen gebracht én je krijgt hier ook nog 3 wijnproeverijen bij (voor nog geen 6 euro!). We zijn in totaal bij 4 wijnboerderijen gestopt. Bij elke tasting bestelde we weer het nodige eten natuurlijk. Heerlijke vlees en kaas plankjes, een wine tasting met chocolade én zelfs een met pizza. Na de 4 wine tastings hadden we toch eigenlijk wel genoeg op. En ja hoor, om 9 uur s’avonds lagen we al heerlijk te snurken met zijn 4en. De volgende ochtend om 10 uur ontwaakten we een keer uit onze coma (mag ook wel na 13 uur slaap..). We zijn meteen vertrokken om lekker te gaan eten bij de Babylonstoren. Dit is een groot wijnhuis met grote (moes)tuin, restaurant, winkeltje en hotel. We hebben hier het lekkerste ontbijt ooit gehad! Verse sapjes, de lekkerste pesto, chutney, sandwiches en salades. We wilden graag nog voor het toetje gaan maar we zaten echt bomvol. We zijn daarom eerst maar een rondje gaan lopen door de grote tuin om vervolgens na 2 uur wandelen weer terug te komen voor ons toetje. Passievrucht cheesecake en appelcake, heerlijk!

Afgelopen weekend zijn we zaterdag eerst naar de Old Biscuit Mill geweest om daar weer lekker te ontbijten. In de middag ben ik naar de V&A Waterfront gegaan. s’Avonds zijn we lekker uiteten geweest met de huisgenootjes en daarna zijn we naar Long Street gegaan. Helaas was Long Street niet zo’n succes als we hoopte.. overal moest je entree betalen maar nergens was het druk. Om 1 uur hebben we dus maar weer de taxi naar huis gepakt. Zondag hebben we eerst lekker uitgeslapen. ’s Middags even naar een cafeetje gegaan in de hoop dat we daar konden Skypen.. onze wifi is nog steeds niet gemaakt in het huis. Helaas werkte de Skype daar ook niet.. s’ Middags ben ik met 2 andere huisgenootjes naar Mzoli’s gegaan. Mzoli’s is in Langa, de township van Kaapstad. Je komt eerst binnen in een hele kleine slagerij. Nadat je lang in de rij hebt gestaan mag je je vlees uit kiezen. Dat vlees ligt dan al lekker heel de dag uit te drogen in de toonbank. We hebben gekozen voor een metertje worst een hamschijf en een lekker groot stuk biefstuk. Als je afgerekend hebt gooien ze er lekkere kruiden overheen en wordt je vlees in een kartonnen doosje gelegd. Dit neem je dan mee naar achteren waar ze het vlees voor je op de barbecue leggen. De barbecues zijn mega groot en liggen bomvol. Ik vraag me af hoe ze al het vlees voor iedereen uit elkaar houden, maar het lukt ze toch redelijk! Wanneer je vlees op de barbecue ligt ga je naar de tent naast de slagerij. Hier zitten, staan en dansen ongeveer 200 mensen, heel apart om te zien haha. Wanneer je een tafel hebt kunnen bemachtigen (wat lastig is want het is poepie druk) ga je je vlees halen bij het afhaal-luikje en dan kun je het eindelijk gaan op eten. Bestek is niet te verkrijgen bij Mzoli’s en je eet je vlees weer uit dezelfde kartonnen doos als waar het rauwe vlees in heeft gelegen. We zaten dus gezellig aan de tafel stukken vlees af te scheuren met onze handen. Het vlees was wel echt heerlijk! Nadat we het vlees op hadden hebben we wat bier gehaald bij een supermarktje en daarna zijn we terug gegaan naar Mzoli’s om te dansen. Echt heel leuk en grappig! Op een gegeven moment kwam er een klein donker meisje met ons dansen. Ze was de hele tijd jaloers naar mijn biertje aan het kijken dus toen ik haar een slokje aanbood barstte ze ineens in tranen uit. ‘You guys are so sweet’ .. bleef ze maar zeggen. Daarna begon ze haar hele verhaal over haar jeugd te vertellen. Ondertussen stond ze wel nog steeds met mijn biertje in haar handen. Toen ze na 20 minuten gestopt was met huilen vroeg ik of ik mijn biertje weer terug kreeg en probeerde het uit haar handen te pakken. Dat was niet de bedoeling haha. Ze wilde het niet terug geven. Ik haar uitgelegd dat ze alleen één slokje kreeg en niet mijn hele biertje. Toen begon ze een heel verhaal te vertellen. Ik kon er niet veel van verstaan maar de woorden ‘sick’ en ‘infection’ kwamen er in voor. Toen heb ik maar besloten dat ze mijn bier mocht houden haha. Uiteindelijk kwam ze weer terug om mijn bier weer terug te geven nadat ze weg was geweest. Toen vertrouwde we het helemaal niet meer haha en zijn we maar even ergens anders gaan staan. Uiteindelijk zijn we na een paar uurtjes dansen weer terug naar huis gegaan. Toen zijn we toch nog even uit eten geweest omdat het nog steeds vroeg was. Het hoofdgerecht was geen probleem om naar binnen te krijgen maar ik en Carolynn moeten hier in Kaapstad altijd toch nog een toetje hebben en die kunnen we ook niet laten staan. Toen we dus alles netjes op hadden gegeten klapten we beide bijna uit elkaar. We zijn letterlijk met onze riem en knoop los naar huis gelopen en hebben een uur op de bank gelegen voordat we weer in staat waren om iets te doen haha.

Op stage heb ik eindelijk mijn gepofte rijst binnen (na 4 weken bellen, wachten, bellen, mailen, nog meer bellen en heel veel wachten!). Ik ben druk bezig geweest met het samenstellen van het goede recept en heb allemaal verschillende combinaties uitgeprobeerd. Verder heb ik de afgelopen week het bedrijf ongeveer in mijn eentje gerund. De PA die ontslagen is 2 maanden geleden is nog niet vervangen, Gillian komt vaak maar halve dagen en heeft veel afspraken tussendoor en Busi waarmee ik normaal op kantoor zit is al een week ziek. Ik beantwoord nu dus alle telefoontjes, doe alle orders en facturen daarnaast ben ik de enige met sleutels dus ik open en sluit elke dag de fabriek. Aangezien ik nog niet alle ins en outs weet van het bedrijf is het vaak een chaotische boel, maar wel leerzaam en fijn dat ze zoveel vertrouwen in mij heeft!

In het huis begint het nu aardig druk te worden. We zijn nu in totaal al met 9 man, erg gezellig dus! Elke avond is het een gezellige boel in onze woonkamer. Het enige nadeel is dat we nu dus in de rij moeten voordat we kunnen douchen en de wasmachine kunnen gebruiken. We hebben we 3 douches in huis maar iedereen gebruikt dezelfde omdat deze veruit het fijnste is. Het huis is ook erg gehorig! Boven mij zit een Vietnamees en die heeft nogal last van zijn jetlag denk ik want hij staat elke nacht om 5 uur op om uitgebreid te gaan koken. Ook met muziek opzetten om 12 uur s’ nachts heeft hij geen probleem. Verder is het lekker vochtig in onze kamers. De isolatie hier is niet heel erg goed denk ik want het is gruwelijk koud s’nachts en erg vochtig. Een pluspunt is wel dat de wifi het eindelijk doet! Op mijn laptop krijg ik hem nog niet aan de praat maar op mijn telefoon is het eindelijk gelukt. Ik moet hiervoor wel elke keer als ik wifi wil mijn Afrikaanse simkaart omruilen voor mijn Nederlandse, maar het werkt in ieder geval!

  • 02 Juni 2016 - 17:04

    Helene:

    Nou Jessica, gelukkig gaat dat bij "onze" slager toch allemaal net wat anders! Maar al dat andere lekkere eten en drinken ga je vast heel erg missen als je over een maand weer terug bent in Nederland. Dat wordt afkicken in alle opzichten! Maar voorlopig eerst nog genieten. Owja...en fijn dat je stage een succes is! Greetz

  • 18 Juni 2016 - 03:44

    Mama:

    Hee Jessica
    heb natuurlijk al het een en ander van je vernomen.
    Weet dat je geniet van alles wat je meemaakt.
    Dat je veel leert met je stage is wel duidelijk. je hebt een hele verantwoording.
    Blijf genieten van alles wat op je pad komt.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 29 Maart 2016
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 4403

Voorgaande reizen:

09 Maart 2016 - 02 Juli 2016

Stage in Kaapstad

Landen bezocht: