Eten, wijn en nog meer eten - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu Eten, wijn en nog meer eten - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu

Eten, wijn en nog meer eten

Blijf op de hoogte en volg Jessica

30 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Franschhoek

.. een betere titel voor dit verslag kan ik niet bedenken.

Vrijdagochtend begon het extra lange weekend. Malou en ik zijn de stad in geweest en hebben een wandeltocht door de wijk Bo Kaap gehad. Bo Kaap is vooral bekend door de gekleurde huisjes waar elke toerist natuurlijk foto's van moet hebben. Na deze wandeling was het de hoogste tijd voor een lunch. We zijn beland bij de Eastern Food Bazaar. Hier hebben ze allemaal kleine restaurantjes bij elkaar zitten waar je het lekkerste eten kunt halen. Je kunt er al eten voor 2 of 3 euro en dan zit je ook echt propvol. Na de lunch zijn we naar Hout Bay gegaan. Hier hadden we met Eva afgesproken (ook een Food Design student). Met zijn drieen hebben we daar even wat rondgelopen, een drankje gedaan en daarna zijn we weer verder gegaan met waar we gebleven waren: eten. Hout Bay heeft op vrijdagavond een erg leuk marktje met heeel veel eten, drinken, live muziek en leuke kraampjes.

Zaterdag ochtend wilde we Lions Head gaan beklimmen. Helaas waren we voor niets om 5 uur opgestaan want het regende super hard. In plaats daarvan dus maar weer gaan eten! Dit keer weer bij de foodmarket bij de Old Biscuit Mill. 's Middags wat geshopt en door de stad heen gelopen om vervolgens (jaja..) weeeer te gaan eten bij de Eastern Food Bazaar.

Zondag was het weer gelukkig weer wat beter en hebben we de trein gepakt naar Stellenbosch. Stellenbosch staat vooral bekend om zijn wijn.Vanuit Stellenbosch zijn we naar de Root 44 Market geweest.. ja, wederom een food market. Hier hebben we dus weer lekker gegeten en natuurlijk een wijntje gedronken. Nadat we ook even naar Spier (wijnboerderij) waren geweest begon de reis naar Franschhoek waar we zouden slapen bij Eva. Aangezien we allemaal studenten zijn en de reis hier naartoe met de taxi nogal ver was hebben we daarom maar twee Zuid Afrikaanse vrouwtjes aangesproken. Zij hebben ons een stuk verder weer gedropt zodat we het laatste stuk met de taxi konden. In Franschhoek hebben we onder het genot van een slechte film zelf even een gezond dinertje klaargemaakt (mocht ook wel na al dat eten..).

Maandagochtend hebben we eerst een ochtendwandeling gemaakt op een berg in Franschhoek. Als je hier loopt heb je echt niet het gevoel dat je in Afrika rondloopt maar meer het gevoel alsof je in Frankrijk tussen de wijngaarden loopt. Onderweg zijn we nog een hele groep Baboons tegengekomen die op de weg zaten (dus toch nog een beetje Afrika-gevoel). Op de terugweg van de wandeling zijn we gestopt bij een erg chique wijnboerderij. Je zou denken dat je daar veel zou moeten betalen voor een flesje wijn maar dat is dus helemaal niet zo! Voor 20 rand heb je één glas wijn, voor 49 rand heb je al een hele fles. 49 rand is ongeveer vergelijkbaar met 2,85. Daar haal je in Nederland niet eens een fles wijn voor bij de supermarkt! En bij een lekker wijntje hoort natuurlijk ook een goed gevulde kaasplank! Lekker luxe dus in het zonnetje tussen de wijngaarden. Helaas wel erg verbrand op mijn schouders maar ach, dat wordt wel weer bruin hoop ik dan maar!

Morgen begint het ‘gewone leven’ weer. Dat wordt weer vroeg opstaan en gezond eten om dit weekend een beetje te compenseren!

• 30 Maart 2016 - 11:12

Ton:

nou echt weer een leuk verhaal van de vakantiegangers.
    zijn we toch weer op de hoogte.
    zijn ook mooie foto's (kiene tip, draai de foto's ff gelijk goed)
    tot het volgende verhaal en veel leer en vakantie plezier.
    gr Ton

• 30 Maart 2016 - 20:07

Helene:

Wederom een leuk verhaal en dit keer geen "platte kip", maar wel Baboons gezien (op straat) ;-). Stoere beesten!! Is het Zuid-Afrikaans een beetje te verstaan? Enjoy!

• 31 Maart 2016 - 13:22

Mama:

hoi Jessica
    Wat een belevenissen in een paasweekend zover van huis !
    Fijn dat je met Malou en Eva afgesproken hebt om samen op pad te gaan.
    Jammer dat het regende om de berg te beklimmen maar wie weet een ander keertje?
    Stellenbosch is prachtig en zal je lekker gesmaakt hebben, al die wijntjes. ( ha ha, hik)
    Lijkt me geweldig als je ineens uit het niets zoveel bavianen over de weg ziet gaan, grappig !
    Zou zeggen, GENIETEN MEID XXX