Zon zee en strand! - Reisverslag uit Langebaan, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu Zon zee en strand! - Reisverslag uit Langebaan, Zuid-Afrika van Jessica Verbakel - WaarBenJij.nu

Zon zee en strand!

Blijf op de hoogte en volg Jessica

04 April 2016 | Zuid-Afrika, Langebaan

De derde week stage zit er ook alweer op. De tijd vliegt voorbij. Deze week op stage was lekker rustig. Ik zit heel de dag een beetje onderzoek te doen en na te denken over leuke ingrediënten voor in de muesli ’s. Verder krijg ik soms wel een klusje om te doen zodat ik even achter mijn laptop vandaan kan. Vaak mag ik s ’middags ook beneden in de productieruimte meehelpen met inpakken samen met de andere Afrikaanse vrouwen. Tijdens het inpakken krijg ik meteen een taalcursus. Een meisje uit Zimbabwe probeert me altijd weer van alles te leren in haar taal maar ik ben het vaak na een uur al weer vergeten haha. Het Afrikaans is trouwens wel een grappig taaltje. Het is best lastig om te verstaan omdat ze erg snel praten maar als ze sloom praten kun je de meeste woorden er wel uithalen. Het lezen is daarentegen wel redelijk makkelijk. Het ziet er vooral heel grappig uit maar je kunt het wel begrijpen. In de treinen hangt bijvoorbeeld op de deur een bordje met ‘Moenie teen die deur leun nie’. Je mag dus niet tegen de deur leunen. Wat verder ook nog een opvallend dingetje is in de trein zijn alle stickers. In elke coupé hangen zeker 100 stickers tegen de wanden geplakt met allemaal ongeveer dezelfde boodschap: peniscreme, voor ‘penis enlargement’ binnen 10 minuten. Deze geweldige creme kun je bij dr. Love halen voor maar een paar euro. Daarom wordt natuurlijk ook gezegd dat negers zo groot geschapen zijn, die zullen allemaal wel een tubetje creme van dr. Love in de kast hebben liggen! Hahah.

De lunchgewoontes van Zuid Afrikaanse vrouwen zijn ook nogal apart.. ik heb de afgelopen weken al de gekste dingen voorbij zien komen. Niemand kijkt hier raar op van een broodje friet, vieze prutjes en papjes of iemand die alleen een zak chips tijdens zijn pauze eet. Suiker is hier ook nogal een ding. Op stage gaan er hier zeker 3 pakken suiker in de week doorheen, best veel voor 11 vrouwen. Ze maken zich hier in ieder geval niet druk om diabetes ofzo want een zakje suiker tussen de middag als lunch is ook gewoon normaal. Ik heb het even opgezocht maar ze verwachten dus dat 1 op de 5 Zuid Afrikanen diabetes heeft, maar meer dan de helft weet dat dus niet. Op zich niet heel raar aangezien iedereen hier mega verslaafd is aan de suiker. Een kopje koffie drinken tussen de middag is hier meer een kopje suikerwater met koffiesmaak. Er is zelfs een vrouw op stage die in één koffiemok ZEVEN eetlepels suiker doet. Na elke eetlepel suiker proeft ze haar koffie weer maar blijkbaar is het nooit zoet genoeg want er moet telkens weer een schepje suiker bij. Maar goed, ik begin langzaamaan te wennen aan alle rare gewoontes hier haha.

Vrijdagmiddag gaat het bedrijf altijd al een uurtje eerder dicht, dus om 4 uur is het weekend! Dit weekend hebben een autotje gehuurd en zijn we eerst Eva op gaan halen. Gelukkig was Malou degene die ging rijden want ik weet niet of ik dat hier in de stad zou kunnen haha. In de stad zijn ze zo slim geweest om alle stoplichten op de heuvels te plaatsen. Dus dat betekend dat je bij elk stoplicht moet gaan hellingtrekken. Dat ging ons de eerste paar keer niet al te goed af.. de geur die van de remblokken af kwam was in ieder geval niet heel erg aangenaam, maar ach het is gelukkig maar een huurauto! Vrijdagavond wilden we lekker uiteten gaan met 6 meiden. Omdat alle restaurants vol waren en niemand plek had voor 6 zijn we uiteindelijk maar opgesplitst en zijn we met zijn 3en gaan eten bij de Thai. De volgende ochtend vroeg opgestaan om naar Langebaan te vertrekken! We hadden gereserveerd bij Die Strandloper. Dit is een seafood restaurant waar je in 4 uur tijd een 10-gangen lunch geserveerd krijgt. Het restaurant lag aan zee en het was een erg leuk maar wel primitief. Geen wc’s maar dixi’s, geen bestek maar mosselschelpen en geen chique borden maar gewoon een papieren bordje. Op de binnenplaats van het restaurantje lagen allemaal vissen op de barbecue en lagen de broden al te bakken in de oven. Het eten was er heerlijk! Mosselen, viscurry ‘s, vers knoflookbrood, kreeft en nog veel meer stond op het menu! Het apartste was wel de laatste gang.. Die bestond uit een kopje koffie met speciale rooksmaak. Net voordat de koffie werd opgediend werd er namelijk een heel stuk smeulend hout in de koffie gesopt. De man van het restaurant legde uit dat dit iets te maken heeft met de pH-waarde van de koffie waardoor hij extra lekker wordt. Lekker was hij zeker maar of het ook echt zo gezond is met al die stukken houtskool erin..

Een groot voordeel van het restaurant is dat je je eigen drank mag meenemen, scheelt weer een hoop geld! We waren daarom goed voorbereid en hadden een emmertje gevuld met ijs meegenomen om onze drankvoorraad koud te houden (3 liter wijn, 1 fles bubbels en een pak sangria). Tijdens de lunch zijn we met zijn 3en aangesloten bij een groepje Duitsers die we kenden uit Kaapstad. Naast ons zat een groep jongens die een vrijgezellenfeestje hadden. De bruidegom liep de hele middag rond in een luier en moest elk uur met een trechter een fles bier op drinken. Wij vonden het allemaal wel grappig om het te zien maar de Duitsers konden het minder waarderen en vonden het allemaal maar raar haha. Zij zijn dan ook meteen na de lunch naar huis gereden, dus toen hebben wij ons maar aangesloten bij het vrijgezellenfeestje haha. Om 5 uur werden we vriendelijk verzocht het restaurant te verlaten. We wilden nog naar het strandje verderop dus zijn in de taxibus gestapt samen met de mannen van het vrijgezellenfeest. Na een kwartier vonden we de reis naar het strandje verderop toch wel erg lang duren… toen bleek dat we dus al op weg waren terug naar Kaapstad, oeps! Niet heel slim om terug naar Kaapstad te gaan terwijl we een hotelletje in Langebaan hebben geboekt. De bus is daarom maar weer omgedraaid voor ons! Daarna nog eventjes een drankje gedaan bij een strandtentje en toen toch maar ingecheckt bij het hotel. Grote plannen hadden we om daarna nog naar de Pink Flamingo te gaan voor een feestje maar toen we om 7 uur aankwamen in de hotelkamer leek dat plotseling toch niet zo’n goed plan meer. Al dat eten en wijn in de zon vanaf 12.30 heeft ervoor gezorgd dat we al om half 9 in ons bedje lagen te slapen haha. De volgende ochtend eerst genoten van een heerlijk ontbijtje bij het hotel en daarna zijn we vertrokken naar het strand in Langebaan om daar vervolgens een hele middag bruin te bakken. Na een strandwandeling hebben we nog lekker wat gegeten bij een tentje en toen zijn we in de auto gestapt. Eerst ruim 2 uur naar Franschhoek gereden om Eva thuis af te zetten en daarna nog een uur terug naar Kaapstad. Normaal niet zo leuk om in de auto te zitten maar het landschap hier is zo mooi dat het hier niets uit maakt! Schapen, geiten, paarden, koeien en zelfs struisvogels: alles kom je tegen! Het ene moment rijd je in de middle of nowhere met niets dan grote vlaktes om je heen, 5 minuten later rijd je door de bergen. Het landschap veranderd hier constant, erg mooi! Het was een heerlijk weekendje. Morgen weer naar stage toe om een volle week stage te lopen, helaas zijn de nationale feestdagen voor de komende tijd op dus geen extra vrije daagjes meer.. dat zal wennen worden!

• 05 April 2016 - 10:54

Ton:

Hoi Jessica,
    Wat een geweldig weekend als ik het zo lees.
    lekker eten drinken en zonne wat wil je nog meer!
    Hoop dat je thuis ook nog veel van die leuke foto's kunt laten zien.
    veel succes met je stage week en op naar het volgende speciale weekend.
    het is weer een mooi verhaal.
    Groetjes Ton

• 05 April 2016 - 21:30

Mama:

Hoi Jessica,
    Ja, als ik dit verhaal lees dan hebben jullie een top weekend gehad.
    Fijn dat alles goed gegaan is ook met de gehuurde auto.
    Wel veel km's afgelegd denk ik.
    Op naar het volgend avontuur.
    Wel eerst een stage week want ja dat hoort er ook bij.
    Geniet met volle teugen en maak mooie kiekjes
    Ben benieuwd naar je volgend verhaal.
    XXX